Nuffnang Ads

Saturday 2 May 2009

Reminder about suicide

NEVER, EVER, COMMIT SUICIDE! There is no test in this world that is beyond our capabilities. Allah had said this in the Quran. So... why do some humans still commit suicide?

Kecantikan masih tidak menjamin kebahagiaan wanita (refer to Miss India suicide case, 1997)

Kekayaan juga tidak mampu membahagiakan jiwa (refer to Lee Yoon-hyung suicide case, 2005)

Glamor tidak menjanjikan kebahagiaan (refer to Choi Jin-Sil suicide case, 2008)

And some other petty reasons why people commit suicide, such as the husband does not want to buy Leno cutleries (forks, spoons, plates, etc...) for the wife. So, the wife attempted suicide (I'm unsure whether she survived or not)

As I end this post, I will write down the hadith by Abu Hurairah about suicide. I hope that we will take it as a lesson so that we must be thankful with what we have and don't easily give up in anything. Responding to adversity, is what we must do.

"Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sepotong besi, maka dengan besi yang tergenggam di tangannya itulah dia akan menikam perutnya di dalam neraka Jahannam secara berterusan dan dia akan dikekalkan di dalam neraka tersebut untuk selama-lamanya.

Sesiapa yang membunuh dirinya dengan meminum racun maka dia akan merasai racun itu dalam neraka Jahannam secara berterusan dan dia akan dikekalkan di dalam neraka tersebut untuk selama-lamanya.

Begitu juga, sesiapa yang membunuh dirinya dengan terjun dari puncak gunung, maka dia akan terjun dalam neraka Jahannam secara berterusan untuk membunuh dirinya dan dia akan dikekalkan dalam neraka tersebut untuk selama-lamanya."

(Hadis riwayat Abu Hurairah r.a.)

No comments: